Tämä asia on nyt noussu tosiaan lähi vuosina paljon esille, mutta onhan tämä asia ollu monet, monet vuodet lakaistuna maton alla. Eli tämä ASIA on Saamelaisten pakkosuomalaistaminen. http://www.youtube.com/watch?v=jE2rMIkHbSQ tuossa on linkki, jossa selitetään asiaa paremmin kuin, että mie sen selittäisin. 

Tämä asia on alkanu todella paljon koskettamaan minua, koska jo aika moni ystävistäni tietävät  ja niille jotka ei tiedä, olen itse saamelainen. Isäni puolen suku on saamelaisia.

Mie olen syntyny Ivalossa vuonna 1991 ja viisi ensimmäistä vuottani olen viettäny Karigasniemellä, Utsjoen kunnassa ja siitä eteenpäin olen yrittänyt mahdollisimman monet kesät viettää aikaani siellä. Muutimme äidin kanssa Tornioon ollessani viisi vuotias ja mitäpä minä siinä iässä oisin mistään tajunnu hölkäsen pöläystä. Toki minulle sitten jossain vaiheessa selitettiin, että mitkä minun juureni ovat ja mistä mie olen tullu. 

Vuosien varrella vanhemmat velipuoleni kiusasivat minua saamelaisuuteni takia ja minä tiedän, että eivät he sillä mitään tarkoittanu. Kunhan vain löysivät asian jolla kiusata nuorempaansa. Velipuolien kiusoittelun vuoksi mie pietin juureni melkolailla salassa silloisilta ystäviltä ja kavereilta, enkä mielellään olisi asiasta halunnu puhuakkaan. Taisi siinä olla hieman häpeääkin mukana... Mutta suurinpiirtein yläaste iässä minussa heräsi taju alkaa olla ylpeä juuristani, siitäpä asti en ole enää velipuolteni kiusoitteluista välittänyt ja kyllähän se niiden touhukin loppu siihen. 

Mutta nyt vasta parin viime vuoden aikana minulla on heränny erittäin suuri kiinnostus saamelaisuutta, sen kulttuuria ja vanhoja perinteitä kohtaan. Ensimmäisenä etappina minulla on nyt sitten oppia puhumaan saamea, koska ei minulle opetettu sitä kun olin pieni. Tästähän vielä kehkeytyy melkonen seikkailu! :)

Giitu kaikille!